موشك كروز otomat
تاریخ : شنبه 11 مهر 1394
نویسنده : mohammad

موشك كروز otomat توسط كشورهای ایتالیا و فرانسه طراحی و ساخته شد.طراحی این موشك در سال 1969 شروع شدكار طراحی این موشك توسط دو شركت ایتالیاییOtobreda(now MBDA Missile Systems) و شركت فرانسوی Matra(now MBDA Missile Systems) انجام شد.
اولین نمونه از این موشك در سال 1972 ساخته و با نام تیسیو در نیروی دریایی ایتالیا بكار گرفته شد.
اوتومات 1 در سال 1976 وارد سرویس شد.اتومات 1 از بدنه ای استوانه ای شكل و چهار بال مثلثی شكل بر روی ان و چهار باله كوچك در پشت بهره میبرد.این موشك طولی برابر 4.46 متر و قطری 0.46 متری را دارست و وزن پرتاب این موشك 770 كیلوگرم استموتور توربو جت این موشك از سوخت جامد استفاده میكند كه توانایی حمل كلاهكی ضد زره به وزن 210 كیلوگرم را درمسیر 60 كیلومتری به ان میبخشد.
طراحی نسخه بهبود یافته به نام اوتومات 2 كه بردی برابر با 180 كیلومتر داشت در سال 1980 شروع شد.تمامی وسایل از قیبل سیستم الكترونیكی ,سیستم اقدام متقابل,سوخت, سیستم جی پی اس,پردازش گر پرتاب از ساحل و سیستم های كنترل دیجیتالی تمام تعویض و به روز گشت.
طراحی اتومات 3 در سال 1994 اغاز گشت و شامل بهبودی سیستم های جستجوگر اینفرارد و سیستم پرواز خودكار بود.نسخه ایتالیایی با نام تیسیو 3 بردی برابر با 300 كیلومتر را دارست و در مرحله پایانی به سرعتی برابر با 0.96 ماخ دست پیدا میكند.بعد از موشك تیسیو 3 وزارت دفاع ایتالیا درسال 2001 طراحی موشك NGASM را شروع كرد.
موشك NGASM طولی برابر 5.6 متر و قطری برابر 0.46 و وزن پرتابی برابر 800 كیلومتر داراست.
سیستم هدایت خودكار پرواز و سیستم ناوبری همگی به روز شدند و رادار این موشك در فاز نهایی از جستجوگر اینفرارد سود میبرد كه توانایی هدایت دقیق را به این موشك میبخشد.نیروی محرك این موشك توسط یك موتور توربو جت تامین میشود كه به این موشك توانایی حمل 160 كیلوگرم كلاهك ضدزره را به فاصله 200 تا 250 كیلومتر میدهد.این موشك در سال 2014 وارد سرویس میشود.
موشك های سری اتومات به كشورهای بنگلادش,مصر,عراق,كنیا,لیبی,مالزیا,مراكش,نیجریه,پرو,عربستان سعودی و ونزویلا صادر شده است و این موشك شالوده اصلی كشورهای ایتالیا و فرانسه را تشكیل میدهد.

موشک ضد کشتی اتومات دارای حداکثر برد 180 کیلومتر است و با استفاده از لیتک دیتای TG-2 و از طریق رادار جست جوی یک فروند بالگرد قابلیت تصحیح مسیر خود را دارا میباشد. نمونه پدافند ساحلی این موشک 300 کیلومتر برد دارد که اگر در امتداد خط ساحلی ایستگاه های راط وجود داشته باشد. موشک در طول مسیر قابلیت ارتقای مسیر خود و تصحیح خطا احتمالی را خواهد داشت. موشک دارای کلاهک ضد زره نافذ است که شامل یک خرج انفجاری . یک خرج آتشزاست که قابلیت نفوذ تا 44 میلمتررا دارد. کلاهک در این مرحله با یک ماسوره تاخیری منفجر میشود که یک موج انفجار جهت دار به سمت پایین را ایجاد کند. همچنین یک ماسوره انفجاری خود کار برای هنگام عبور از بالای هدف در این موشک تعبیه شده است . این موشک در جعبه های فایبر گلاس نگهداری میشود که میتوان تا یک سال بدون محافظت در این جعبه ها بماند . برای اجرای فرمان اتش سیستم پرتاب اطلاعات هدف مورد نظر را برای سامانه هدایت کننده موشک انالیز و دریافت میکنند سپس بعد ازپردازش اقدام به پرتاب مینمایند.البته این عمل میتواند 30 ثانیه بعد از اینکه سنسور ها هدف را شناسایی و اطلاعات را پردازش نمودند به طول بیانجامد. بعد از پرتاب موشک میتواند با یک زوایه 20 درجه حرکت کند. تجهیزات پرتاب میتوانند موشک را در حالی که سعی در فرار از یک فشار را دارند پرتاب کنند. موشک تا ارتفاع 80 متر اوج گرفته و سپس تا ارتفاع 20 متر پایین میاید تا به هدف برسد. کنترل حرکت و ارتفاع در کنترل یک INS و یک رادار ارتفاع سنج قراردارد. رادار جستجوگر دو محوره این موشک محصول شرکت تامسون است.در زمانی که به 12 کیلومتری هدف رسید توسط یک زمان سنج بوسیله سامانه جستوجو گر فعال میشود. این جستجو گر 20 درجه در جلو و پشت دماغه را بررسی میکند تا برروی هدف قفل شود. این عمل در 5 کیلومتری هدف رخ میدهد و در این لحظه موشک اوج میگیرد تا به حداکثر ارتفاع در این مرحله برسد که 175 متر ارتفاع در 1.8 کیلومتری هدف است و سپس برروی عرشه فرود خواهد امد. در صورت مواجهه با هرگونه امواج اضافی با هرگونه پارازیت و نتواند بصورت شفاف هدف را جستجو کند یا به یک برد ثابت دست یابد اقدام به اوج گیری در 7 کیلومتری هدف مینماید تا ار تفاع 175 متری صعود کرده و به تدریج از ارتفاع کم میکند تا با اطمینان بیشتری به هدف برسد.
وزن موشک :770 کیلوگرم – وزن کلاهک : 220 کیلوگرم . طول : 4.46 متر . برد 60 کیلومتر


از جمله مخوف ترین مشوكهای ضد كشتی كه در طول هشت سال جنگ تحریمی از سوی عراقیها علیه نیروهای جان بر كف ایران استفاده میشد همین موشک بود.
كم كم و پس از گذشت سالیان است كه واقعا متوجه كمكهای نظامی كشورهای دنیا به عراق میشویم.


Country: Italy
Alternate Name: Teseo
Class: SLCM
Target: Ship
Length: 4.46 m
Diameter: 0.46 m
Launch Weight: 770.00 kg
Payload: 210 kg HE, SAP (Mk 1/2); 160 kg HE, SAP (Mk 3/NGASM)
Propulsion: Turbojet
Range: 60.00 km
Guidance: INS, datalink, active radar (Mk 1/2); INS, GPS, active radar, IIR (Mk 3/NGASM)
Status: Operational
In Service: 1976-Present
Exported: Bangladesh, Egypt, Iraq, Kenya, Libya, Malaysia, Morocco, Nigeria, Peru, Saudia Arabia, and Venezuela

 


خصوصیات :
عملكرد:موشک کروز ضد کشتی
سازنده:Otobreda ایتالیا و Matra فرانسه
كشور سازنده: ایتالیا و فرانسه
پیشرانه: موتور توربو جت با سوخت جامد
طول:4.46 متر
قطر:0.46 متر
برد:otomat 1 برد 60 كیلومتریotomat 2/برد 180 كیلومترotomat 3/ برد 300 كیلومتری/ NGASM برد 200 تا 250 كیلومتری
سیستم هدایت:INS, datalink, active radar (Mk 1/2); INS, GPS, active radar, IIR (Mk 3/NGASM)
سرعت: 0.96 ماخ
كلاهك: 210 كیلومتر در otomat 1,2/برد 160 كیلومتری otomat 3/NGASM
صادر شده به : بنگلادش,مصر,عراق,كنیا,لیبی,مالزیا,مراكش,نیجریه,پرو,عربستان سعودی و ونزویلا




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید